Veilig en verantwoord spelen
Wij geven om je
Verantwoord Spelen
Wat is verantwoord spelen?
Bij ComeOn! willen we een cultuur van positief spel aanmoedigen waarbij gokken iets leuks is en gebeurt binnen de persoonlijke grenzen van elke speler. Hier zijn een paar tips om verantwoord te spelen:
- Stel een persoonlijk budget vast en zorg dat jij je eraan houdt.
- Speel alleen voor je plezier, niet om geld te verdienen.
- Gok alleen wanneer je nuchter bent en in een heldere gemoedstoestand.
- Zorg ervoor dat je regelmatig pauze neemt.
- Hoe voel je je door het gokken? Als het vermaak door negatieve emoties overschaduwd wordt, kan het tijd zijn om pauze te nemen of om gebruik te gaan maken van de hulpmiddelen en diensten die wij aanbieden.
Om onze klanten zo goed mogelijk bij te staan hebben al onze support medewerkers een gespecialiseerde training ondergaan voor verslavingspreventie. Je kunt ze 24 uur per dag 7 dagen per week bereiken per telefoon, e-mail of chat.
Onze hulpmiddelen
Wij bieden een aantal hulpmiddelen om je te helpen het gokken te plannen en onder controle te houden. Het is in Nederland verplicht om een stortingslimiet, sessielimiet en saldolimiet in te stellen.
Wij raden al onze spelers aan om bij te houden voor hoeveel geld zij spelen. Dit kunt je eenvoudig doen door de transactiegeschiedenis in je account te bekijken. Bovendien zullen wij je voortdurend feedback geven over je gokgedrag en om je alert te houden op eventuele veranderingen. Als je je zorgen maakt dat je gokken in een problematische richting gaat, zijn wij er om je te wijzen op de hulpmiddelen en ondersteuning om jouw gokgedrag op een positieve manier aan te passen. Je kunt alles wat je nodig hebt direct vinden op onze website, maar je kunt ook gecontacteerd worden door een van onze medewerkers, per e-mail of per telefoon. Je kunt ook zelf contact met ons opnemen met onze klantenservice. Je kunt ook een zelftest doen om te ontdekken / vast te stellen of je speelgedrag reden is tot zorg in relatie met een gokprobleem.
STORTINGSLIMIET
Stortingslimieten zijn goed om ervoor te zorgen dat je je aan je gokbudget houdt. Alle spelers moeten een stortingslimiet instellen voordat ze beginnen met spelen. Deze limiet bepaalt hoeveel je dagelijks, wekelijks en/of maandelijks kunt storten. Als je meerdere limieten instelt, dan geldt alleen het meest beperkende limiet. Het is heel belangrijk dat de limieten die je kiest overeenkomen met de bedragen die je van plan bent om mee te spelen en die je kunt veroorloven.
Als je een limiet instelt van €350 per maand of meer (150 als je jonger bent dan 24), dan wordt deze pas van kracht na persoonlijk contact met een medewerker. Tot dat dit contact heeft plaatsgevonden, wordt de limiet beperkt tot maximaal €350/€150 per maand.
Je kunt je ingestelde limiet op elk moment aanpassen via je account of door hier te klikken. Als je je limiet verlaagd of strenger maakt, wordt die wijziging direct van kracht.
TIJDSLIMIET
Een tijdslimiet helpt je een vastgestelde tijd aan te stellen, zodat je niet in de verleiding komt om langer te spelen dan wat je oorspronkelijk van plan was. Als je over je tijdslimiet gaat, wordt je automatisch uitgelogd. Je kunt een dagelijkse - wekelijkse en een maandelijkse limiet toevoegen op je account. De eerste keer dat je de limiet instelt of je bestaande tijdslimiet verlaagt, wordt je limiet onmiddellijk van kracht. Als je je limiet verhoogt of verwijdert, duurt het 7 dagen voordat je wijzigingen ingaan. Je dient ten minste één van de beschikbare tijdsperiodes te kiezen. Je kunt je limiet op elk moment aanpassen via jouw account.
MAXIMALE BALANS LIMIET
De balans limiet beperkt het bedrag dat je op je saldo kunt hebben op elk moment. Zodra je saldo de maximale limiet overschrijdt, wordt automatisch een opname gestart. Het opnamebedrag zal het overschot bevatten, plus een extra 10%. Als de maximale limiet wordt bereikt terwijl je niet bent ingelogd, dan wordt je bij je volgende inlog gevraagd om een opname naar je bankrekening te doen. Tijdens deze periode worden nieuwe stortingen en het spelen van spellen niet meer geaccepteerd totdat er een opname is gedaan die je saldo weer onder de limiet brengt. Wanneer je je limiet aanpast naar een strengere limiet, gaat dit direct in. Pas je de limiet aan naar een minder strikte limiet, dan wordt dit na 7 dagen van kracht. Het is niet toegestaan om de maximale limiet volledig te verwijderen.
VERLIESLIMIET
Een verlieslimiet is een extra veiligheids optie die ComeOn! aanbiedt om je gokbudget bij ons onder controle te houden. Door een verlieslimiet in te stellen, bepaal je hoeveel je kunt inzetten en verliezen binnen de door jou gekozen periode. Als je geluk hebt en wint, telt dat niet mee voor het bedrag dat je kunt inzetten, maar zodra jou verlies limiet wordt bereikt, zou je niet verder kunnen spelen tot waneer de volgende tijd periode begint. Dit is een geweldige veiligheidsmaatregel om te voorkomen dat je per ongeluk te veel uitgeeft. Als je jouw limiet wilt aanpassen, kun je dit eenvoudig doen via je account. Onthoud dat een verhoging of verwijdering van een limiet pas na een afkoelperiode van 7 dagen in werking treden.
NETTO STORTINGSLIMIET
Er is een netto stortingslimiet van toepassing op je account. Dit is een limiet op je uitgaven en wordt berekend op basis van stortingen minus opnames over een maandelijkse periode. Zodra je deze limiet overschrijdt, is het niet meer mogelijk om meer stortingen te doen totdat de kalendermaand voorbij is. In je Verantwoord Gokprofiel heb je een overzicht van het bedrag van je netto stortingslimiet en hoeveel je nog kunt spenderen in de betreffende maand.
De limiet is gebaseerd op standaard benchmarking cijfers. Je kunt de limiet aanpassen als je deze wilt afstemmen op je persoonlijke situatie. Om dit te doen, moet je documenten aanleveren die je financiële situatie laten zien, zoals een loonstrook of bewijs van je vermogen. Je kunt deze documenten uploaden via de Upload-pagina in je account, of een kredietcheck laten uitvoeren via Kreditz. Deze check bevestigt je financiële situatie zonder dat je documenten hoeft op te sturen. We verzekeren je dat alle informatie vertrouwelijk wordt behandeld en alleen wordt gebruikt om ervoor te zorgen dat je veilig kunt blijven spelen. Meer informatie over Kreditz vind je hier.
Hebt u een afkoelingsperiode nodig?
Als je een speelpauze wilt nemen, bieden wij de mogelijkheid om je account op te schorten gedurende de tijd die je nodig hebt, zodat je de tijd hebt om af te koelen en na te denken over je goksituatie. Je kunt de afkoelperiode zelf instellen in uw account onder 'Zelfuitsluiting'. De tijdsperiodes die wij aanbieden zijn 1 dag, 1 week, 1 maand of voor onbepaalde tijd via CRUKS. Als je je account voor een andere tijdsperiode wenst te sluiten, kunt je altijd contact opnemen met onze klantenservice. Zij helpen je graag met dit verzoek. Let op: zodra de door jou geselecteerde periode verstreken is, wordt de blokkade automatisch beëindigd en kan je je account weer gebruiken. Je ontvangt hier geen kennisgeving over.
ZELFUITSLUITING VIA CRUKS
Je kunt CRUKS (Centraal Register Uitsluiting Kansspelen) gebruiken om jezelf landelijk/nationaal te laten uitsluiten van:
- Online casino’s met een vergunning van de Kansspelautoriteit
- Alle Nederlandse fysieke casino’s
- Alle speelhallen in Nederland
Voor meer informatie of om je te registreren via CRUKS kunt je de webpagina van CRUKS bezoeken.
Als je je zorgen maakt over een dierbare die een gokverslaving heeft, kan je via CRUKS een verzoek indienen tot de onvrijwillige uitsluiting van die persoon.
Hoe weet ik of ik een gokprobleem heb?
Het is niet altijd eenvoudig om vast te stellen of gokken voor je wel of geen probleem vormt. Er zijn echter een aantal algemene waarschuwingssignalen waar je je bewust van dient te zijn:
- Speelde je ooit voor meer geld dan je van plan was?
- Heeft het gokken invloed op uw werk of sociaal leven?
- Heb je geprobeerd om te minderen en/of te stoppen zonder succes?
- Heb je ooit gelogen of tekenen van je gokken verborgen gehouden voor familie of vrienden?
- Denkt je dat een grote winst het antwoord op je problemen is?
Indien je hulp wilt om de invloed van gokken op je dagelijks leven vast te stellen, kunt je een zelftest doen.
Graag informeren wij je dat wij een aantal interventiemaatregelen tot onze beschikking hebben wanneer wij veranderingen in speelgedrag of onverantwoord speelgedrag vaststellen. Om deze maatregelen effectief in te zetten kan het zijn dat ComeOn je telefonisch of per e-mail probeert te bereiken om ervoor te zorgen dat je controle houdt over je speelgedrag en je de nodige hulp krijgt om verantwoord te spelen. Als laatste stap, indien nodig, mag ComeOn! limieten instellen op je account om de schade te beperken door onverantwoordelijk speelgedrag
Wanneer je geen controle meer heeft over je gokgedrag of wanneer je beseft dat je een gokprobleem hebt ontwikkeld.
Het eerste dat je moet doen zodra je merkt dat gokken een probleem geworden is, is de noodzakelijke maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat je alle toegang tot gokken beperkt. Je kunt jezelf uitsluiten via CRUKS op https://cruksregister.nl/Gokstop of door contact op te nemen met ons klantenservice. Wanneer je jezelf uitsluit, kan je je veilig voelen dat je account opgeschort is en niet kunt spelen tijdens een moment van zwakte. In deze periode ontvang je ook geen marketingberichten
Voor extra bescherming zijn er ook softwareproducten zoals Betblocker en Gamban die de toegang tot goksites op je computer en uw andere apparaten blokkeren.
Onafhankelijke organisaties
Gokproblemen en de gevolgen die daar soms mee gepaard gaan, kunnen moeilijk zijn om alleen aan te pakken. Daarom raden wij je aan om een organisatie te benaderen die gespecialiseerd is in het helpen van mensen met gokgerelateerde problemen om zo de steun te krijgen die nodig is in dergelijke situaties. Er zijn er meerdere die gratis en vertrouwelijke hulp aanbieden.
Loket Kansspel:
Telefoonnummer: 0800-2400022
Whatsapp: +31 (6) 598 183 31
E-mail: [email protected]
Website: www.loketkansspel.nl
Of start een chat via de website
Anonieme Gokkers Omgeving Gokkers (AGOG):
Telefoonnummer: 0800-2277722
E-mail: [email protected]
Website: www.agog.nl
Gamblers Anonymous (GA):
Telefoonnummer: 06-19009596
E-mail: [email protected]
Website: www.gamblersanonymous.nl
Verslavingszorg:
Er zijn in heel Nederland instellingen voor verslavingszorg waar elke speler terecht kan voor hulp. De informatie van instellingen voor verslavingszorg in Nederland is hier te vinden: https://www.zorgkaartnederland.nl/verslavingszorg
GOKKEN DOOR MINDERJARIGEN
Het is in Nederland bij de wet niet toegestaan om te gokken onder 18 jaar. Daarom heeft ComeOn.nl een streng registratiebeleid en dien je zich bij registratie altijd te identificeren om te bewijzen dat je ten minste 18 jaar bent. Uit onderzoek is gebleken dat spelers tussen de 18 en 24 jaar kwetsbaarder zijn en eerder geneigd zijn om impulsief te spelen.
Deel je een computer met kinderen? Vergeet dan niet om je accountgegevens en wachtwoorden geheim te houden. Er is gratis software die je kunt downloaden en die helpt om je kinderen te beschermen tegen online gokken. Twee erkende aanbieders zijn Net Nanny en CYBERsitter. Ons klantenserviceteam beantwoordt graag je vragen over de veiligheid en het gebruik van onze site.
ONDERKENNING VAN SPEL RISICO’S
Een aantal criteria wordt in aanmerking genomen om het risico vast te stellen van de ontwikkeling van een gokverslaving in verband met elke categorie kansspelen. Deze criteria omvatten frequentie, interval payback en jackpots.
Uit onze beoordeling van de kansspelen bleek dat sportweddenschappen vóór de wedstrijd een laag risico inhouden, terwijl gokautomaten, tafelspelen en live sportweddenschappen risico’s inhouden die variëren van hoog tot zeer hoog. Deze beoordeling helpt je niet alleen te bepalen welke kansspelen de meeste schade veroorzaken, maar legt ook de verantwoordelijkheid bij ons om ervoor te zorgen dat onze marketing en reclame rekening houden met dergelijke risico’s. Desondanks moedigen wij je aan om gebruik te maken van onze hulpmiddelen om je te helpen bij ons te blijven gokken voor een leuke vrijetijdsbesteding.
Maak je je zorgen over een familielid of een vriend?
De gevolgen van overmatig gokken hebben niet alleen invloed op de speler, maar kunnen ook familie en vrienden treffen. Als getroffene kan het geruststellend zijn om te weten dat er steun is voor zowel jou als je dierbare. Als je je zorgen maakt over een familielid of een vriend, raden wij je aan om contact op te nemen met een van de beschikbare ondersteuningsorganisaties. Neem gerust contact op met onze klantenservice. Zij kunnen je in de juiste richting wijzen.
Zorgen over een dierbare:
Telefoonnummer: 020-6703530
E-mail: [email protected]
Website: www.helpmijndierbareisverslaafd.nl
ComeOn heeft twee vertegenwoordigers voor verslavingspreventie in dienst - mevrouw Berg en mevrouw Zammit die bereikbaar zijn op [email protected]. Houd er rekening mee dat dit e-mailadres alleen gebruikt mag worden voor beleidsgerelateerde zaken door de Nederlandse autoriteiten, of andere relevante organisaties. Als je een klant bent die ondersteuning zoekt of vragen heeft over gokverslaving, neem dan contact op met onze klantenservice of met een van de bovengenoemde organisaties.